Malmö till Paris med tåg

INLEDNING

BILDER

Den 16 augusti (dag 1)

Den 16 augusti var vår första dag på vår resa med Interrail. Vi kommer att vara borta i ungefär nio dagar (men bara resa under sju av de dagarna). Planen för vår första dag var att åka från Malmö till Hamburg, med tågbyte i Köpenhamn.

Min resa startade i Malmö, där jag mötte upp mitt resesällskap som anlände från Stockholm. Vi tog tåget till Köpenhamn, där vi bytte tåg. Vi hade lite bråttom, så vi hade inte riktigt tid att äta lunch. Istället köpte vi snacks i mataffären på stationen i Köpenhamn. Vi trodde att det skulle finnas vatten och en bistro på tåget, vilket det inte fanns. Ska du resa den här sträckan är alltså mitt tips att ta med eget vatten, för jag behövde vänta ändå till dess att tåget åkte på färjan mellan Rödby-Puttgarden innan jag kunde få tag på vatten.

Landskapen vi fick se under vår första dag var absolut fantastiska. Vi åkte på broar över vatten och därefter åkte vi på en färja som tog oss till Tyskland. Vi kom fram till Hamburg lite sent (cirka 15 minuter), men det var ingen fara då vi bara skulle till hotellet. Restaurangen vi ville äta på tog inte icke-tyska kort, så vi valde att äta på hotellet istället. Vi bodde på Park Hyatt Hotel i Hamburg och både rummet, maten och personalen var underbara.

Vår första dag såg ut så här (förseningar är inte medräknade):

12.13-13.48: Malmö - Köpenhamn

13.35-18.16: Köpenhamn - Hamburg

Jag kommer att skriva ett inlägg om hur jag planerade resan och andra saker att ha i åtanke när man reser med tåg. Jag rekommenderar dock starkt att resa med tåg om du vill uppleva Europa på ett mer "nära" sätt. Att ta tåget är dessutom mer miljövänligt jämfört med att flyta. Om du vill se fler bilder och videos från min resa, finns det stories på min Instagramsida (@frokenminimalist) som som heter Interrail 2018.

BILDER

Den 17 augusti (dag 2)

Vi gick upp tidigt för att äta frukost innan vi skulle ta tåget till Frankfurt. Det var någon form av problem med tåget och det var sent, so vi var oroliga att vi skulle missa vårt anslutande tåg i Frankfurt. Deutsche Bahn löste dock problemet snabbt och det kom ett ersättningståg som inte skulle vara lika sent. Tyvärr gick det tåget sönder också (när vi hade anlänt till Hagen), vilket innebar att vi fick hoppa på ett tåg till Köln istället för Frankfurt. Vi hade ingen aning om hur vi skulle göra sen, men med hjälp av Deutsche Bahns app och andra resenärer bestämde vi oss för att åka från Köln till Karlsruhe och därefter från Karlsruhe till Paris.

Vår andra dag skulle sett ut så här:

07.41-12.00: Hamburg-Frankfurt

12.58-16.51: Frankfurt-Paris

Istället såg den ut så här:

07.45: Hamburg-Hagen

Hagen-Köln (minns inte tiderna)

12.55-15.05: Köln-Karlsruhe

15.32-18.05: Karlsruge-Paris

Jag hade en riktigt trevlig dag, trots förseningar på grund av trasiga tåg och även en medicinsk situation med en annan passagerare. Vi hade platsreservationer under den rutt som vi egentligen skulle ha tagit, men eftersom det blev strul kunde vi inte använda dem. Vi trodde att det därför eventuellt kunde bli problem på de tåg som vi inte hade platsreservationer på, men allting löste sig tack vare våra Interrailkort.

När vi anlände till Paris var vi bara lite över en timme sena, så det var inte så farligt. Om ni vill läsa mer om vår resa med Interrail, klicka här (länk) för att läsa fler inlägg.

BILDER

Den 18 augusti (dag 3)

Den 18 augusti spenderades i Paris. Eftersom vi varit här förut, besökte vi inte de vanliga sevärdheterna så som Eiffeltornet. Istället gick vi på en lång promenad genom staden och åt en trevlig lunch på Sourire, som serverar spansk tapas. Maten var god, men inget speciellt. Ett lagom lunchställe, skulle man kunna säga.

Som vanligt när man besöker Paris, blev det en crêpe under eftermiddagen och därefter couscous på kvällen. Min mamma har bott i Paris i ungefär fem år, och lärde sig där att uppskatta marockansk couscous. Detta har gjort att det är en familjetradition att alltid äta couscous när man befinner sig i Frankrike. Just den här kvällen åt vi couscous på ett ställe som heter Wally Le Saharien. Det är inte den bästa, eller mest prisvärda, couscous jag ätit, men den var god.

Det här var den första dagen under vår resa som vi inte åkte tåg, och det var en trevlig omväxling. Även om jag verkligen uppskattar att resa med tåg, blir jag ganska trött av att konstant resa. Att få ta en lång promenad genom Paris var således ett trevligt inslag.

BILDER

Den 19-20 augusti (dag 4-5)

Efter lunch den 19 augusti tog vi tåget till Reims, som ligger strax utanför Paris. Vi stannade här i två nätter för att hinna lära känna staden ordentligt. Vi besökte katedralen, som är absolut fantastiskt. Reims är en ganska gammal stad, så byggnaderna berättar verkligen en hel del om stadens historia. Annars ser det ut som en fransk stad, så som de gör mest; med vackra byggnader och fransk mat.

Till middag den 20 augusti åt vi couscous - igen. Den här gången blev det på restaurang Le Riad i Reims, som serverar god couscous i en trevlig miljö. Servicen var utmärkt och jag kan verkligen rekommendera det stället.

Vi bodde på Best Western Permier Hôtel de la Paix och det var okey. Frukosten var inget att hurra över och hotellets wifi nådde inte vårt rum - någonting som jag finner ganska basalt på ett hotell. Internet ska nås från rummet och fungera bra enligt mig, vilket innebär ett misslyckande för Best Western i Reims. En enkel sak som är lätt att åtgärda.

Dagen efter var det dags att röra sig vidare, den här gången mot Paris - Bryssel - Amsterdam.

BILDER

Den 21 augusti (dag 6)

Vi lämnade Reims och Frankrike den 21 augusti. Först tog vi tåget från Reims till Paris och därefter från Paris till Bryssel. Tanken var att vi skulle äta en god lunch i Bryssel, men restaurangerna vid stationen var inte speciellt bra. Vill man besöka Bryssel, om än för en kort lunch längs vägen på en resa, se till att stanna längre så man hinner besöka en trevligare kvarter.

Efter lunchen i Bryssel tog vi tåget till Amsterdam. Amsterdam är helt klart en av mina favoritstäder i Europa, även om det jämt är fullt av folk på gatorna. De har utmärkt mat, vackra omgivningar och man kan gå överallt. Jag hittade till och med en butik som sålde hållbart mode, vilket jag kommer berätta mer om i ett annat inlägg.

Vi åt middag på en restaurang vid namn d&a hummus. Jag åt där den senaste gången jag var i Amsterdam, under 2016 när jag och min familj bilade genom Europa med en Tesla. Maten på d&a Hummus är oerhört god. De har ett brett sortiment av rätter och alla vi smakat är väldigt goda. Jag kommer antagligen äta här igen, nästa gången jag är i Amsterdam.

Efter middagen gick vi en promenad tillbaka till hotellet där vi bodde; Renaissance Hotel. Vi har så himla trötta efter resdagen och promenerandet, så vi lade oss tidigt. Dagens tågrutt såg ut enligt följande:Reims - Paris: Minns ej tiderna, men det tog ungefär 45 minuter.Paris - Bryssel: 10.23 - 11.47Bryssel - Amsterdam: 14.52 - 16.42

BILDER

Den 22 augusti (dag 7)

Den 22 augusti var både en händelsefull och händelselös dag. Innan vi tog tåget till Berlin gick vi runt i Amsterdam. Jag ville bland annat besöka en butik vid namn Nukuhiva. De säljer kläder som är tillverkade på ett hållbart sätt. Som minimalist köper jag sällan nya saker, men jag behövde både en klänning och ett par byxor. Jag valde att köpa två klänningen, en röd och en svart, samt ett par svarta byxor som är otroligt sköna.

Under eftermiddagen tog vi tåget till Berlin och resterande delen av dagen spenderades på tåget. Vi anlände till Berlin samma kväll och checkade in på hotellet vi hade bokat; Hotel Steigenberger Am Kanzleramt. Hotellet uppgraderade oss nog, för vi blev tilldelade ett enormt rum med både vardagsrum och sovrum. Badrummet var dessutom väldigt stort som ni ser på bilderna, med både dusch och badkar med utsikt över Berlin. Vi gick och lade oss nästan direkt, eftersom vi hade spenderat många timmar på tåget.

Tågrutten för dagen såg ut enligt följande:

Amsterdam - Berlin: 15.00 - 21.22

BILDER

Den 23 augusti (dag 8)

Dag åtta på vår resa spenderades i Berlin. Jag har inte varit i Berlin på ett bra tag, så jag såg verkligen fram emot det. Efter en fantastisk frukost på hotellet, startade vi vår dag. Vi försökte se så mycket som möjligt av staden och besökte de viktigaste platserna. När vi kände att vi sett det vi ville se, bestämde vi oss för att äta en vegansk lunch på the Bowl och därefter besöka två hållbara butiker; Loveco och UVR connected. Vi köpte dock ingenting, eftersom vi inte behövde något.

Jag hade bokat bord på den veganska restaurangen Kopps i Berlin. Jag hade läst flera recensioner av deras mat som lovordade den. Ärligt talat så tyckte jag inte maten var särskilt fantastisk. Den var okay. Det smakade skog, av någon anledning, och det kändes som om de hade gjort saker mer komplicerat än vad de behöver vara. Det var helt klart en besvikelse, men samtidigt kunde jag känna att vi är lyckligt lottade här i Sverige som har så många bra veganska och vegetariska restauranger.

Vi tog en kvällspromenad tillbaka till hotellet och fick uppleva kvälls-Berlin. Jag uppskattade verkligen besöket coh skulle gärna besöka staden igen.

BILDER

Den 24 augusti markerade den sista dagen av vår resa och vi spenderade hela dagen på resande fot. Vi startade i Berlin och tog tåget till Hamburg. Därefter tog vi ett tåg som tog oss hela vägen till Köpenhamn och därefter tog vi ett tåg till Malmö. Vårt tåg var inte försenat, men tågen mot Sverige var oerhört försenade. Jag vet inte ens hur länge vi väntade på ett tåg på stationen och det tåget vi kom med var fullt av folk. När vi kom till Sverige, var den första stationen Hyllie och de meddelande oss att det blev tågets slutstation på grund av förseningarna. Vi väntade på ett nytt tåg i Hyllie ett bra tag, innan vi bestämde oss för att ta bussen istället. När jag satte foten innan för tröskeln hemma var jag så glad. jag älskar verkligen att besöka nya platser, men att komma hem känns alltid underbart.

Tågrutten såg ut enligt följande:

Berlin - Hamburg: 09.06-11.11

Hamburg - Köpenhamn: 11.28-16.26

Copenhagen - Sweden: Ingen aning, på grund av alla förseningar.